zondag 6 november 2016

De eerste vliegles!

Grensstadje Köszég

[augustus 2016] Een paar dagen voor vertrek checken we het 14-daagse weerbericht voor Kisbudmér op Weeronline. Deze laat weten dat we een lekker temperatuurtje kunnen verwachten tussen de 27 en 32 graden.

De reservering voor een overnachting in pittoresk stadje Köszég is al uitgeprint en de toltickets voor Oostenrijk en Hongarije zijn online geregeld. Klaar voor vertrek! Halverwege de reis maken we gebruik van ons zelfgemaakte royale lunchpakket en strekken even de benen. We wisselen van plaats op de driverseat.

De rit naar Köszég gaat voorspoedig. Als we het plaatsje Liebing bij de Oostenrijks / Hongaarse grens bereikt hebben is het nog maar een klein stukje rijden naar Köszég. Als we de hotelkamer van het leuke hotelletje Portré betreden nemen we gauw gebruik van een verfrissende douche en nemen plaats op het terras voor een lekker diner.

De lucht is kraakhelder en het is aangenaam warm. We genieten van het Italiaanse pasta gerecht en maken daarna een wandeling over de pittoreske pleintjes van dit fraaie Barokstadje. Nog even een terrasje pikken en daarna gauw slapen.

Portré, een knus hotel in Köszeg

De ventilator geeft een verfrissend briesje en we vallen snel als een blok in slaap. Wanneer het 's morgens alweer lekker warm is, kiezen we voor het ontbijt op 't buitenterras. Even gauw wat kiekjes maken van dit mooie plaatsje en dan is het weer tijd om te vertrekken. Het vriendelijk personeel geeft ons de pas van de parkeerplaats en zwaait ons uit. Waarschijnlijk komen we hier nog vaker terug!

Een mooie reis langs secundaire wegen dwars door Hongarije langs het Balaton, Kaposvár en Pécs brengt ons al in het begin van de middag in Kisbudmér bij het Vlinderboerderijtje. Daar zien we in het grasland maar liefst twintig ooievaars bij elkaar. Een mooi welkomstcomité vinden we. De komende dagen zien we her en der de ooievaars in verschillende dorpjes op hun nesten met het gezin zitten. Bijzonder leuk om te zien zijn de jonge ooievaars die vanaf hun nest op de kerktoren in Kisbudmér uit vliegen naar de eerste de beste lantaarnpaal en daar al wiebelend op landen.

Adolescente ooievaar
De eerste vliegles is geslaagd onder goedkeurende blikken van de ouders! Over het fietspad naar Kisjakabfalva fietsen we naar onze vakantieboerderij in wording Klumpa tanya. Alles is door de aannemer en de schilder in gereedheid gebracht. Het schrobben van de tegels om de cementsluier en wat verfrestjes weg te werken kan beginnen. Maar ook met het leuke werk kan worden gestart: het plaatsen van de meubels. Oh, wat staat het allemaal knus, precies zoals we het bedacht hadden. De komende dagen zijn we elke dag bezig in Klumpa tanya. Met de aannemer bespreken we de werkzaamheden die aan de buitenkant moeten gebeuren. Lambrisering onder het dak, gladstrijken van de muren en natuurstenen aan de onderkant van de voorgevel. Ook met Arpád, een bewoner van Kisbudmér bespreken we het 'putzen' van de buitengevel van de grote schuur.

We spreken af dat het werk in oktober wordt opgeleverd. Als alles binnen op orde is rest ons nog de stapel oude planken van de voormalige houten vloer. Met groot enthousiasme verwerken we die tot handelbaar stookhout met de kettingzaag, voor het duo houtkachels die we in oktober willen installeren. Tussen alle werkzaamheden door genieten we van 't heerlijke rijpe fruit uit de boomgaard; volle perziken,
Keuze maken uit menu bij Tüke Borház
frisse appels en peren en een mand vol pruimen. Ook bij 't Vlinderboerderijtje zijn nog diverse klusjes te doen. Het tuinbankje en het tuinpaviljoen worden opnieuw in de beits gezet.

Later op de dag trakteren we onszelf op een etentje bij grillrestaurant Tüke Borház in gezelschap van onze NL/ Hongaarse dorpsbewoners Betske en Rob. Het uitzicht op de stad Pécs is hier prachtig. De Hegyem wijn van de Amsterdamse wijnmaakster Cisca Ansem die wordt geserveerd smaakt voortreffelijk bij het vlees / vis van de grill.

Hongaarse vrienden Gabor, Szilvia, Tibor en Timea treffen we in Villány waar een groot wijnfeest met een optreden van de bekende hongaarse rockband "Honeybeast" aan de gang is.

Czukor Borsó in Máriasgyüd
Altijd gezellig, feesten met Hongaren en in een fijne, relaxte sfeer genieten van het concert. Aan het einde van de vakantie bezoeken we czukraszda (koffie/gebak huis) Czukorborsó in Máriagyúd. Een knus zaakje waar overheerlijke cake, taart, bonbons en velerlei koffie/thee varianten van het huis te krijgen zijn! Ook leuke ambachtelijk gemaakte snuisterijen waaronder lavendelolie, zeepjes, bonbons, sap, wijn. Nog een wandeling naar de beroemde bedevaartskerk van dit plaatsje en dan zit die heerlijke zomervakantie er op.