zondag 6 november 2016

Knus in Klumpa tanya

[oktober 2016] Na wat over en weer verstuurde mails in Nederland treffen we onze mede-Hongarije-reiziger Marc met zijn ouders op vliegveld Eindhoven. Ook zij reizen deze ochtend naar Boedapest. Al babbelend duurt het wachten bij de gate niet lang. We stappen in het vliegtuig, nemen afscheid en wensen elkaar een goede werkvakantie toe in het Hongaarse land. Na de landing zien we Marc nog even in de aankomsthal van Liszt Ferenc Airport en hij wijst ons op de dame van de shuttleservice van het autoverhuurbedrijf die een bordje omhoog houdt met onze naam er op. Met de huurauto komen we na 2 uurtjes rijden aan bij 't Vlinderboerderijtje.

Mooi weer, dus buiten in 't zonnetje!
We ontvangen van Amerikaanse gasten een uitstekende review van hun verblijf in september via AirBnb. Altijd fijn om te lezen in het gastenboek dat ze zich vermaakt hebben en zo tevreden zijn geweest met hun verblijf in 't Vlinderboerderijtje.

De lichte oktober regen waarmee we vertrokken van het vliegveld is inmiddels gestopt. Diezelfde dag nemen we daarom nog de fiets naar Klumpa tanya. De afgesproken werkzaamheden in de zomer zijn goed gelukt. Een fraaie lambrisering onder het dak en de muren van huis en stal zijn mooi strak geworden. Met Rob, een NL dorpsbewoner in Klein Budmér bespreken we het plan om de houtkachels te installeren. Hij heeft hier al wat ervaring mee opgedaan en wil ons graag helpen. De volgende dag reizen we met z'n vieren naar Kisjakabfalva. Helaas komen we wat spullen tekort en als we die gaan ophalen in de winkel blijkt een klein stukje kachelpijp niet meer op voorraad. We staken de klus maar voor vandaag en nemen thuis een warme douche om 's avonds met zijn vieren te gaan eten bij herberg  Tenkes Csarda.

Beeldentuin in Nagyharsány
Er volgt een gezellige avond en het eten smaakt heerlijk. We spreken af om de volgende dag verder te klussen. De volgende ochtend gaan de heren met de kachels aan de slag en de dames vertrekken naar de beeldentuin Szobor Park in Nagyharsány. Het is prachtig weer wat mooie kiekjes van de beeldentuin oplevert.

Keuken houtfornuis
We keren weer terug naar een aangenaam warme kamer van Klumpa tanya. Ook het houtfornuisje in de keuken doet het goed. Mooi gefikst heren! We krijgen een berichtje van Marc om bij te kletsen in de stad Pécs. Dat bevestigen we natuurlijk. Nu het huis verwarmd kan worden besluiten we om deze vakantie een 'proefnachtje' te doen in Klumpa tanya in plaats van 't Vlinderboerderijtje. Het eerste nachtje dus in het nieuwe vakantiehuis, leuk!

Hongaars grijs rund bij Ökopark
We wilden altijd al eens het Ökopark in Bukkösd bezoeken. Het weerbericht geeft voor vandaag maar liefst 23 graden op, die wens lossen we nu dus graag in. Zo wandelen we een uur later door dit natuurlijke 'Ecopark' in een fraai met herfstkleuren getooid landschap. We zien unieke Hongaarse diersoorten waaronder 't wolvarken (mangalica), Racka schapen (met die wokkelhoorns) en het grijs rund (Szürkemarha). In 't restaurant nemen we een hapje en een drankje op het balkon en we luisteren naar een luid burlend hert in de buurt. Na een uur of drie rondneuzen wordt het schemerig en vertrekken we weer naar huis. Daar maak ik een flinke pan Pompoensoep voor vanavond en voor ons verblijf in Klumpa Tanya morgen. We halen het bed af en pakken alles in voor een overnachting.

Kisjakabfalva
Alles is inmiddels ingericht, er is elektriciteit, warm water en we kunnen er dankzij Rob & Rob sinds gisteren ook aangenaam bij de warme houtkachel zitten. We maken gauw het bed op en stoken de houtkachel op met het in augustus gezaagde hout. Terwijl de kachel lekker brand maken we een wandeling door het leuke dorp. We treffen tijdens de wandeling familie van de mensen waar we het huis van hebben gekocht en ze herkennen ons direct. We maken een praatje in het Hongaars dat we inmiddels een beetje onder de knie hebben.

De mensen vinden het zichtbaar leuk om ons weer te zien en te spreken. We voelen ons welkom. Ze zijn hier vanuit Siklós gekomen om een bloemstuk te brengen naar het graf van hun ouders die in dit dorp hebben geleefd. Het is bijna Allerheiligen en dat wordt hier in Hongarije maar liefst vier dagen groots herdacht. Met de vele kaarsjes en chrysanten is het overigens een sprookjesachtig geheel op de begraafplaatsen in de heuvels aan de rand van de dorpen.

Lekker warm in de woonkamer
Ik maak de rest van de pompoensoep warm op het houtfornuis in de keuken. Onder het genot van de pittige soep genieten we van de aangename warmte van de kachel. Lekker! Later op de middag vertrekken we naar de provinciehoofdstad Pécs voor een ontmoeting met Marc. Zijn ouders zijn gisteren weer teruggekeerd naar Nederland.

Provincie stad Pécs
Op het centrale Szechény plein in Pécs treffen we elkaar en babbelen gezellig bij met een hapje en drankje op drie verschillende adresjes. Pécs is daar een heel geschikte stad voor met haar talloze cafe's en restaurants.

We kopen een goede fles wijn om te proosten op onze eerste overnachting in Klumpa tanya vanavond en een brood voor het ontbijt de volgende dag. We genieten 's avonds nog na van de leuke dag en de gezelligheid in Klumpa tanya. De warme gloed van de houtkachel en de lekkere wijn maakt ons slaperig en na een goede nacht worden we gewekt door de vogeltjes in de tuin.

's Middags gaan we vroeg dineren in Villány waar het overal erg druk is. Allerheiligen is hier een familiefeest van omvang en het wordt herdacht door met elkaar samen te zijn. Massaal gaan familieleden dan bij elkaar op bezoek en ook samen uit eten. Gelukkig vinden we bij restaurant Fülemüle nog een plekje. Het is een goede keuken en een vriendelijke bediening. Een mooie afsluiting van deze herfstvakantie.